checkLaagste prijsgarantie
checkBeste online reisbureau

TOP 5

Klopt het dat ik een gezondheidsverklaring moet invullen voordat ik op reis ga?

Ja. Een gezondheidsverklaring is verplicht voor alle passagiers van 13 jaar en ouder die vanaf of naar Nederland vliegen. Je dient een gezondheidsverklaring van het ministerie van VWS in te vullen en bij je te hebben, voor zowel de heen- als de terugreis. Dit geldt voor elke reiziger vanaf 13 jaar en elk type reis, ongeacht het vervoer. De verklaring moet maximaal 24 uur voor vertrek worden geprint en ingevuld. Je kunt de gezondheidsverklaring (Traveller Public Health Declaration) hier downloaden. Daarnaast gelden er per luchtvaartmaatschappij vaak andere regels. Raadpleeg daarom voor je vertrekt altijd de voorwaarden en maatregelen van de betreffende luchtvaartmaatschappij op hun website.

ALGEMEEN

De touroperator is de bron; het is zeker goedkoper om rechtstreeks te boeken?

Nee, dit is absoluut niet waar. De prijzen van een reisagent en een touroperator verschillen niet. Het is juist zo dat je een veel grotere kans maakt om een goedkopere reis te vinden bij ons dan rechtstreeks bij de touroperator, aangezien je bij ons de kans hebt verschillende touroperators met elkaar te vergelijken. Als dus een specifieke accommodatie door meerdere reisorganisatoren wordt aangeboden, dan zoeken wij  juist het voordeligste aanbod op. 

ANNULERINGEN

Hoe kan ik mijn reis annuleren?

Een annulering kan worden ingediend via het contactformulier. Je kan het beste vooraf even contact opnemen met onze klantenservice, zodat we de annuleringskosten kunnen bespreken en, indien je een annuleringsverzekering bij ons hebt afgesloten, de dekking van de verzekering.

 

Wat zijn de kosten van het annuleren van mijn reis?

Wanneer je jouw reis wilt annuleren, zit je vast aan annuleringskosten. De bedenktijd op internetaankopen is niet van toepassing op reizen. De hoogte van deze kosten verschillen per reis en zijn dus niet zo te noemen. Het hangt af van de voorwaarden die de touroperator hanteert die jouw reis uitvoert en het moment van annuleren. Hoe dichter je bij vertrek komt, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Wil je jouw reis annuleren? Neem dan contact op met onze klantenservice. Let wel op dat enkel de hoofdboeker van de reis hiertoe gemachtigd is en dus enkel de hoofdboeker hierover met ons contact op kan nemen.

Heb je een annuleringsverzekering afgesloten bij het boeken van de vakantie? Ga dan ook even na bij de verzekeraar of jouw reden voor annulering gedekt is. 

We kunnen ook kijken naar andere mogelijkheden, waaronder een deelannulering, omboeking of wellicht wijziging van personen op de boeking. Neem voor elk van deze opties contact op met onze klantenservice.

AUTOHUUR

Waar kan ik de auto ophalen?

Je kan de auto ophalen op het vliegveld nadat je bent gearriveerd. Zodra je weer naar Nederland vertrekt, kun je de auto daar ook weer afleveren. Indien je de auto voor minder dagen huurt dan uw totale vakantieduur kun je er ook voor kiezen om de auto bij jouw accommodatie te laten afleveren en op te laten halen.

Hoe wordt de borg betaald?

De borg kun je over het algemeen alleen met een creditcard betalen. Houd hier dus rekening mee. Heb je geen creditcard? Op sommige bestemmingen kan je een speciaal pakket afnemen waarvoor geen borg hoeft te worden afgedragen met een creditcard. Neem hierover contact op met onze klantenservice.

Kan ik ook kinderstoeltjes huren?

Je kunt op aanvraag kinderstoeltjes huren voor kinderen van 1 tot 6 jaar. Indien je de auto via ons huurt, dan vragen wij voor jou een kinderstoel aan bij de verhuurmaatschappij. Extra kosten hiervoor moeten ter plaatse worden voldaan.

Hoe laat wordt de auto afgeleverd bij de accommodatie?

Over het algemeen worden huurauto’s om 10:00 uur ’s morgens afgeleverd. Indien je later arriveert, kun je verwachten dat de auto de volgende dag om 10:00 uur wordt gebracht.

Hoe werkt het wanneer de huurauto is inbegrepen?

Indien de huurauto is inbegrepen in jouw reis, kun je de huurauto ophalen bij de luchthaven van bestemming. Er geldt vervolgens een 24-uurs regeling, wat inhoudt dat je de auto op de laatste dag voor of op dezelfde tijd moet terugbrengen. Indien je later op de dag terugreist, kun je ervoor kiezen om de auto nog een tijdje langer in bezit te houden. Je betaalt dan een extra dag autohuur bij het inleveren van uw auto.

Kan ik een auto huren op bestemming?

Het huren van een auto ter plaatse raden wij niet aan. Los van de beschikbaarheid, die vaak te wensen overlaat, kunnen wij dan niet instaan voor de dekkingsgraad van de verzekeringen en de hoogte van het eigen risico. Boek liever de huurauto via Lavida Travel, dan heeft u zekerheid wat betreft de auto en de prijs.

Lavida werkt samen met Sunnycars, een zeer betrouwbare partner. 

Met een huurauto wordt uw vakantie nog véél leuker. Want daarmee ziet en beleeft u zoveel meer. Heerlijk in alle vrijheid – wanneer het u maar uitkomt – rondtoeren en genieten van uw vakantieland. Wij kunnen u een huurauto van Sunny Cars van harte aanbevelen. Omdat deze all-in is: werkelijk alle nodige verzekeringen zijn inbegrepen. Zelfs een extra WA van € 7,5 miljoen. Ook dak-banden-bodem-glasschade is gedekt en het eigen risico wordt standaard terugbetaald. U kunt dus 100% zorgeloos rondrijden.

Optimaal genieten! Het fijne is ook dat u vanuit het vliegtuig zó uw huurauto instapt. Geen tijdrovende transfer en u hoeft niet te sjouwen met bagage. En alles is van te voren geregeld en betaald dus gegarandeerd géén extra kosten ter plaatse. Uw vakantie begint meteen.

Boek zelf direct uw huurauto of neem contact op met een van onze medewerkers.

BESTEMMINGEN

Welke winter- en zomerzonbestemmingen biedt Lavida Travel aan?

Lavida Travel heeft een groot aanbod in reizen en bestemmingen. In het zoek-en-boeksysteem op de homepage kun je onder de kopjes “land, streek en plaats” de diversiteit van ons aanbod waarnemen. Ook kun je bovenaan de website op de buttons van de verschillende soorten reizen (o.a. zonreizen, verre reizen, wintersport) klikken voor een gerichter aanbod.

Staat er een bestemming niet tussen? We bieden feitelijk alles aan. Vraag dan een online offerte op en dan zullen we jou voorzien van een passend aanbod.

Kan ik bestemmingen met elkaar combineren in 1 reis?

Het is mogelijk om bestemmingen met elkaar te combineren. Je kunt hierbij denken aan verschillende accommodaties, plaatsen of eilanden. Kijk hiervoor bij rondreizen, of zoek in Lavida Travel’s zoek-en-boeksysteem op de bestemming naar keuze. Je kunt hiervoor ook via de website een online offerte of contact opnemen met onze klantenservice

BETALING

Hoelang duurt het voordat mijn betaling verwerkt is?

Zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt, wordt dit bijgewerkt op mijnreisoverzicht.nl. Indien u via iDEAL of overboeking betaalt duurt het enkele werkdagen alvorens dit administratief is verwerkt. 

Is het mogelijk dat alle reizigers apart betalen?

Uiteraard, zolang elke reiziger bij zijn betaling het boekingsnummer vermeldt. Op deze wijze is het in de financiële administratie duidelijk bij welke boeking de betaling hoort

Hoeveel bedraagt de aanbetaling van de boeking?

Dit verschilt per touroperator. De hoogte van de aanbetaling kun je terugzien in het overzicht na het opvragen van de prijs van jouw geselecteerde reis.

Wanneer ontvang ik de factuur?

Jouw  boekingsbevestiging is jouw factuur. Bewaar deze daarom goed, hier staat namelijk ook de uiterste datum voor de restantbetaling op vermeld.

Wat zijn de bankgegevens van Lavida Travel?

Wil je  geld overmaken voor een boeking naar Lavida Travel dan kun je dit op onderstaand rekeningnummer doen:

IBAN: NL89INGB0004847642 
BIC: INGBNL2A 

Op welke manier kan ik betalen?

Tijdens het boeken: 

  • iDeal
  • Mr. Cash 
  • Creditcardbetaling (VISA, Mastercard)
  • (internationale) Overboeking per bank

Let op: indien u een reis binnen zes weken voor vertrek boekt, heeft u alleen de mogelijkheid om uw betaling in een keer totaal te voldoen via iDeal, creditcard of mr. Cash. 

BOEKING

Is het mogelijk om na de boeking nog een persoon bij te voegen?

Voor zover de beschikbaarheid het ons toelaat, regelen wij dit natuurlijk graag voor je. Indien je contact met ons opneemt, kunnen wij direct de beschikbaarheid controleren.

Is het mogelijk om na de boeking nog een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten?

Ja, dit is mogelijk. Een reisverzekering kunt u tot de dag van vertrek nog afsluiten. Een annuleringsverzekering enkel binnen 7 dagen na boeking. Meer informatie en bijboeken? Kijk snel op deze pagina

Waar vind ik meer informatie betreffende de verschillende kamertypes?

Wil je meer informatie over een specifiek kamertype en kun je dit in de accommodatie informatie niet terugvinden? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Is het mogelijk alleen een accommodatie bij Lavida Travel te boeken?

Het is uiteraard mogelijk om alleen een accommodatie bij Lavida Travel te boeken. Dit geldt voor elke accommodatie. Bij veel accommodaties is dit online via onze website mogelijk. Indien dit niet mogelijk is, kun je het best even contact met ons opnemen via de telefoon, mail of livechat. Dan maken wij een prijsopgave voor jou.

Tot welke leeftijd wordt een kind meegerekend als een baby?

Een baby kan tot twee jaar gratis meereizen. Er worden echter wel administratiekosten in rekening gebracht voor een kind jonger dan twee jaar. De hoogte van deze administratiekosten hangt af van de te boeken touroperator. Indien het kind tijdens de reis 2 wordt, zal de leeftijd van het kind tijdens de heenreis worden aangehouden. 

Is het mogelijk om twee kamers naast elkaar te reserveren?

Indien je meerdere kamers naast elkaar wilt reserveren, dan kun je het beste alles in een keer boeken. Wij kunnen dan een preferentie toevoegen aan de boeking voor kamers naast elkaar. Dit is geen garantie, maar in de meeste gevallen wordt dit gehonoreerd. Lukt het niet online om alles in een keer te boeken? Neem dan voor- of achteraf contact op met onze klantenservice. Wij kunnen dan de boekingen aan elkaar koppelen.

Kan ik een optie nemen op een reis?

Bij de meeste reizen buiten 6 weken voor vertrek is het mogelijk een optie te nemen. Vraag een optie aan of neem contact op met onze klantenservice.

Wat betekent accommodatie 'op aanvraag'?

Dit geeft aan dat er op het eerste gezicht geen kamers of appartementen meer beschikbaar zijn via de touroperators. Indien de button ‘op aanvraag’ zich voordoet, is het nog mogelijk om bij de accommodatieverschaffer na te gaan of er nog een kamer of appartement beschikbaar is. Dit werkt als volgt: je boekt de reis net zoals je bij een andere reis zou doen, alleen is dit geen definitieve boeking. Eerst zullen wij contact opnemen met de accommodatieverschaffer. Het kan een aantal dagen duren voordat we bericht terug krijgen. Dan weten we of de boeking door kan gaan of niet. Is uw geboekte reis beschikbaar, dan is jouw boeking daarmee meteen definitief geworden. Wanneer de geboekte reis niet beschikbaar is, dan zullen wij  een alternatieve accommodatie aanbieden en kun je uiteindelijk besluiten of je deze accepteert of nog even verder wilt kijken.

DE WEBSITE

Hoe kan ik zoeken naar lastminutes/aanbiedingen?

Aanbiedingen en lastminutes vindt u hier.

Hoe zoek ik naar een beschikbare accommodatie?

Het zoeken naar een beschikbare accommodatie is eenvoudig op de website van Lavida Travel. Via het zoek-en-boeksysteem kun je jouw wensen kenbaar maken, vervolgens krijg je een overzicht van bijpassende reizen. Door bij de zoekopdracht uw vertrekdatum te selecteren, krijg je automatisch reizen die aansluiten op uw vertrekdatum. Door op de reis/accommodatie te klikken, kun je aanvullende informatie zien, zoals actuele prijzen, foto’s en de beschikbaarheid.

Het is daarnaast ook mogelijk om op accommodatie te zoeken. Op de homepage vind je deze mogelijkheid. Door in het tekstveld uw gewenste accommodatie in te vullen en vervolgens op “zoek” te klikken, kun je direct naar prijzen en beschikbaarheid van deze accommodatie kijken.

Hoe kan ik de reis betalen als ik via het internet boek?

Tijdens het boeken: 

  • iDeal: hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
  • Bankoverschrijving: hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
  • Mastercard/Visa: hier zijn extra kosten aan verbonden t.w.v. 3% van het te betalen bedrag.
  • Bancontact/Mr. Cash: hier zijn extra kosten aan verbonden t.w.v. 3% van het te betalen bedrag.

Let op: indien u een reis binnen acht weken voor vertrek boekt, heeft u alleen de mogelijkheid om uw betaling in een keer totaal te voldoen via iDeal, creditcard of Mr. Cash. 

Bankgegevens Lavida Travel:
ING bank: 4847642
Ten name van: Lavida Travel BV, Almere
IBAN: NL89INGB0004847642
BIC: INGBNL2A

KORTINGSACTIES EN WAARDEBONNEN

Wat is Lavida Gold?

Lavida travel hecht veel waarde aan haar bestaande klanten en wil haar klanten dan ook belonen voor speciale diensten. Lavida Travel heeft daarom voor haar bestaande klanten een uniek loyaliteitsprogramma ontwikkeld. Wanneer je een reis boekt via Lavida Travel ontvang je een unieke inlogcode waarmee je automatisch kunt deelnemen aan dat loyaliteitsprogramma: Lavida Gold. 

Als Lavida Goldmember profiteert u ook van leuke aanbiedingen, extra kortingen en speciale acties.

Wat zijn de voorwaarden betreffende de Lavida Travel reischeque?
Mijn reis is geannuleerd, krijg ik wel mijn persoonlijk tegoed terug?

Helaas, mocht jouw reis geannuleerd worden door u zelf of de reisorganisatie vervalt jouw recht op het persoonlijk tegoed.

LAVIDA TRAVEL

Waarom is Lavida Travel lid van SGR en ANVR?

De SGR (ofwel Stichting Garantie Reisgelden) staat in voor uw vooruitbetaalde reisgelden, indien de betrokken reisagent wegens financieel onvermogen niet presteert. Lavida Travel is lid van de SGR om zo zekerheid te bieden in een financieel ongunstige situatie. Dit houdt dus in dat de SGR het gehele assortiment van Lavida Travel met uitzondering van lijndiensttickets en separate huurovereenkomsten (zoals autohuur) financieel dekt op het moment dat er sprake is van financieel onvermogen.

De ANVR (ofwel het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) is een belangrijke brancheorganisatie in de reiswereld. De ANVR staat voor kwaliteit, en elk lid dient zich dan ook te houden aan de kwaliteitswaarborgen van de ANVR. Zo zijn ANVR-Reisagenten verplicht hun personeel adequaat op te leiden. Deskundig en goed advies kan daarom worden gegarandeerd. Verder ziet de ANVR ook toe op eerlijke reisvoorwaarden en veilig en verantwoord betalen en reizen.

Op welk nummer zijn jullie te bereiken vanuit het buitenland?

Je kan ons vanuit het buitenland bereiken op telefoonnummer: +31 36-820 02 26.

Wat is 'mijn Lavida Travel'?

Mijn Reisoverzicht is speciaal ontwikkeld voor de klanten van Lavida Travel. Hier kan je jouw reizen inzien, betalingen voldoen en extra services bijboeken.

Lidmaatschappen
Wat is Lavida Flex?

Lavida Flex is het touroperatingproduct van Lavida Travel. Op de website wordt een vanafprijs getoond. Als men een prijs opvraagt, wordt in de databank realtime gekeken naar de beschikbaarheid van vluchten in combinatie met een accommodatie. Het kan hierdoor af en toe voorkomen dat de daadwerkelijke prijs afwijkt van de vanafprijs. Een groot voordeel van Lavida Flex zijn de zeer scherpe prijzen!

Wat zijn de openingstijden en contactgegevens van Lavida Travel?

Lavida Travel is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via de website www.lavidatravel.nl.

Je vindt onze actuele openingstijden en contactmogelijkheden op onze contactpagina.

Welke service biedt Lavida Travel? 

In eerste instantie een onafhankelijk reisadvies. Lavida Travel is niet gebonden aan slechts één touroperator, maar doet zaken met meerdere touroperators in Nederland en biedt ook zelf reizen aan. De klant krijgt daarom altijd een onafhankelijk beeld van reizen en hoe prijzen hierin verschillen per touroperator. Lavida travel biedt klanten de mogelijkheid om gemakkelijk tot een gewenste vakantie te komen door middel van het zoek- en boeksysteem. Lukt dit niet, dan is er altijd de mogelijkheid telefonisch contact op te nemen, een online offerte aan te vragen of een afspraak in te plannen. 

Lavida Travel biedt ook reisgerelateerde producten aan, zoals gerelateerde verzekeringen, autohuur en mooie excursies op bestemming en een Schiphol taxi. 

Kortom, Lavida Travel is jouw onafhankelijke reisadviseur voor alle soorten reizen. 

Wie is Lavida Travel?

Lavida Travel is een online reisbureau welke met een breed assortiment aan reizen en reisgerelateerde artikelen als tussenpersoon tussen de grootste Nederlandse touroperators en de klant fungeert. Lavida Travel tracht door middel van een groot aanbod van ’s- lands grootste (ANVR en SGR aangesloten) touroperators de klant van onafhankelijk advies te voorzien. Middels de diverse mogelijkheden aangeboden door Lavida Travel (live chat, online offerte, telefonisch en advies aan huis,0), kan elke klant reisadvies aanvragen toegespitst op zijn of haar individuele wensen en situatie. Lavida Travel’s grootste belang is het daarom de klant naar de zin te maken, zowel voor als tijdens de vakantie.

OP DE BESTEMMING

Heb ik een vaccinatie nodig voor mijn vakantiebestemming?

Niets fijner dan heerlijk ontspannen op vakantie gaan! Maar weet u ook dat u na uw vakantie flink ziek kunt worden? Natuurlijk wilt u die welverdiende vakantie niet laten verpesten door het oplopen van een infectieziekte. Infectieziekten komen voor in veel landen, misschien ook op uw reisbestemming. Voorbeelden zijn verre bestemmingen zoals Afrika, Zuid- en Midden Amerika, maar ook landen zoals Turkije, Egypte, Tunesië en zelfs landen in Europa. Voor veel van deze landen worden vaccinaties aanbevolen en voor een beperkt aantal landen zijn vaccinaties zelfs verplicht. Vaak wordt er gedacht dat wanneer een vaccinatie niet verplicht is, deze ook niet nodig zal zijn. Dat is niet waar.

Dankzij vaccinatie tegen ernstige infectieziekten kunt u zich een hoop ellende besparen. Een kleine moeite, vooral omdat Thuisvaccinatie.nl gewoon bij u thuis komt voor de vaccinatie! Makkelijk toch? En u bent de komende tijd (soms zelfs jarenlang) goed beschermd.

Gaat u binnenkort op vakantie? Dan wilt u natuurlijk zeker weten welke risico’s u loopt. Hier kunt u het vaccinatie advies per land terugvinden.

Lavida Travel werkt samen met Thuisvaccinatie.nl. Dit een landelijk werkend vaccinatiecentrum waarbij u thuis gevaccineerd kunt worden. Dus geen wacht- en reistijd meer! U maakt een afspraak wanneer het u uitkomt, zelfs 's avonds of in het weekend, zonder hier extra kosten voor te betalen. Thuisvaccinatie.nl werkt alleen met BIG-geregistreerde artsen die vakkundig uw vaccinaties zetten en advies geven. De tarieven liggen op hetzelfde niveau als die van de GGD's of huisartsen. Ook worden de vaccinaties meestal (deels) vergoed door de zorgverzekeraars. Voor meer informatie kunt u het vergoedingenoverzichtbekijken.

Maak een afspraak met Thuisvaccinatie.nl voor uw reisvaccinaties aan huis. Het is helaas niet mogelijk om een afspraak te maken buiten Nederland.

Ik heb een klacht over mijn accommodatie

Indien je ontevreden bent of een klacht hebt over de accommodatie, dan dien je dit direct te melden aan de receptie van de betreffende accommodatie en aan de reisleiding ter plaatse. Mocht je het gevoel hebben dat je niet naar tevredenheid bent geholpen, dan kun je direct telefonisch contact opnemen met Lavida Travel of de betreffende organisatie die jouw reis uitvoert. 

Lavida Travel hanteert deze handelswijze vanwege het feit dat op het moment dat jouw vakantie voorbij is, wij de problemen op bestemming niet meer kunnen oplossen. Indien je de problemen kenbaar maakt op bestemming, kunnen deze veelal verholpen worden. Klachten die niet kenbaar gemaakt op locatie en waarvoor geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland dan ook niet in behandeling genomen.

Wanneer je jouw klacht ter plaatse kenbaar hebt gemaakt en deze niet naar wens is opgelost, heb je de mogelijkheid om tot één maand na afloop van jouw reis op schriftelijke wijze, met motivatie, jouw klacht in te dienen. Een klachtenformulier zonder motivatie is onvoldoende.

Het klachtenformulier kun je mailen naar klantenservice@lavidatravel.nl. Per post kun je jouw klacht versturen naar:

Lavida Travel
Afdeling Klachten
Luidsprekerstraat 6
1322AX Almere

Op het moment dat je een klacht hebt over de totstandkoming van de boeking, dan kun je deze, uiterlijk binnen één maand na kennisname van het proces met betrekking tot de klacht, bij ons indienen. Dit kun je op schriftelijke wijze doen, naar het bovenstaande adres. Meer informatie kun je vinden in de ANVR Reisvoorwaarden.

REISDOCUMENTEN

Hoe en wanneer krijg ik de reisbescheiden toegestuurd?

Jouw reisbescheiden worden circa 1 week voor vertrek per mail naar je toegestuurd.

Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

Voor sommige landen is een visum verplicht. Wij zullen u hierover na uw boeking zo goed mogelijk informeren. Tevens kunt u per land informatie vinden over grensdocumenten via www.cibt.nl.

Indien u naar Egypte of Turkije reist, is het noodzakelijk een visum te kopen bij de visumbalie alvorens u door de paspoortcontrole gaat. De kosten van deze visa wijzigen continue. Neem voor de actuele prijzen contact op met een van onze medewerkers.

Hoe moeten de namen worden vermeld bij boekingen?

Het is erg belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan de opgegeven namen voor de boeking. Alles moet 100% goed zijn vermeld anders zou je eventueel geweigerd kunnen worden voor een vlucht. Vermeld de gegevens exact zoals ze ook in jouw paspoort of ID-kaart staan. In het geval van gehuwde vrouwen mag alleen de meisjesnaam, welke ook in het paspoort staat, worden vermeld. Daarnaast moet ook jouw eerste voornaam zoals deze in jouw reisdocument staat vermeld in de boeking worden verwerkt. Zijn jouw tweede en eventueel derde voornaam niet correct, dan kun je toch gewoon reizen. Overig genoemde zaken kunnen echter wel voor hinder tijdens de reis zorgen en alle gevolgen en eventuele kosten die hier uit voort vloeien zijn jouw eigen verantwoordelijkheid en voor eigen rekening.

VERZEKERINGEN

Wat is gedekt door de annuleringsverzekering?

• Vergoeding van de annuleringskosten welke kort voor vertrek zeer hoog oplopen.
• vergoeding annulering/afbreking als familie 1ste en 2e graad of ex-partner ernstig ziek wordt of familie 1ste, 2e of 3e graad komt te overlijden.
• Vergoeding van niet gebruikte reisdagen bij afbreken van de reis
• Ook de onderdelen van een door jou zelf samengestelde reis worden vergoed

 

Een uitgebreider overzicht en meer informatie vind je in de hier.

Wat dekt de reisverzekering?

Meer informatie met betrekking tot de dekkingen en voorwaarden van onze verzekeringen vind je hier.

Ben ik ook verzekerd tegen een negatief reisadvies?

Hier zorgt het Calamiteitenfonds voor. Indien de touroperator waar je jouw reis hebt geboekt, is aangesloten bij het Calamiteitenfonds, dan krijgt u uw reissom vergoed wanneer de touroperator als gevolg van een calamiteit (zoals oorlog) de reis niet of niet volledig kan uitvoeren. Wanneer het te gevaarlijk wordt om naar uw bestemming af te reizen, krijgen wij onmiddellijk een negatief reisadvies. Na bekendmaking van een negatief reisadvies is zowel de reisorganisatie als de consument gerechtigd de reisovereenkomst vanaf 30 dagen voor de vertrekdatum kosteloos te annuleren of om te boeken naar een andere bestemming. De consument die na bekendmaking van een negatief reisadvies een reisovereenkomst afsluit, heeft geen recht op geld teruggave. De kosten voor deelname aan het calamiteitenfonds bedragen € 2,50 per boeking met een maximum van 9 personen. Voor meer informatie kijk je op www.calamiteitenfonds.nl.

Hoe kan ik schade melden?

Kan jouw geboekte reis niet doorgaan of heb je vakantiedagen moeten missen? Heb je schade tijdens de reis? Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice.

Is het mogelijk om een doorlopende reisverzekering af te sluiten via Lavida Travel?

Dit is uiteraard mogelijk en komt in veel gevallen ook nog goedkoper uit. Ga je meer dan 2 keer per jaar op vakantie? Dan is een doorlopende reisverzekering zeker iets voor jou. Waar je ook bent, het gehele jaar ben je verzekerd tegen de meest voordelige premie. Sluit in een paar stappen online uw gewenste reis- /annuleringsverzekering af via deze link en je hebt de polis direct in jouw mailbox.

Heb  je nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder!

VLIEGREIS

Zijn mijn vluchttijden al definitief?

Vluchttijden (indien reeds bekend) zijn te allen tijde onder voorbehoud van wijzigingen, conform de ANVR voorwaarden.

Conform de algemene ANVR-voorwaarden en de voorwaarden van de betreffende touroperator kunnen alle vluchtgegevens tot op de dag van vertrek nog wijzigen, zolang de vkucht op dezelfde datum plaats vindt. Er kan ook worden besloten een tussenlanding te maken.

Deze wijzigingen worden, indien aan ons kenbaar gemaakt, uiteraard aan jou doorgegeven. Bij kleine wijzgingen is dit niet altijd het geval, deze kun je dan terugvinden op jouw reisbescheiden. Controleer deze dan ook altijd goed en zorg ervoor dat je voor vertrek nog even de actuele vluchtinformatie controleert via internet. Wijzigingen kort voor vertrek worden wij als reisbureau vaak niet over geinformeerd. Je kan dan ook gewoon op de oude reisbescheiden afreizen.

Indien bij ons geboekt worden transfertijden of ophaal- en brengtijden voor autohuur automatisch aangepast bij vluchtwijzigingen.

Staat er bij jouw vliegtijden 00:00? Dan betekent dit dat jouw vliegtijden nog niet bekend zijn. Nog even geduld, zodra ze bekend zijn, worden ze aangepast in jouw boeking!

Kan ik online inchecken?

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is dit mogelijk. Wat hierbij de regels zijn, verschilt per luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat, indien je naast het online inchecken ook gebruik maakt van extra services zoals stoelreserveringen, er vaak extra kosten bijkomen.

In de boekingsbevestiging kun je de luchtvaartmaatschappij en het reserveringsnummer vinden welke je nodig hebt voor het online inchecken. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het niet verplicht online in te checken en kan dit ook nog op de luchthaven voordat u vertrekt. Momenteel zijn er twee luchtvaartmaatschappijen waarbij dit wel verplicht is; Ryanair en Easyjet. Doe je dit niet, dan krijg je een boete op de luchthaven of wordt u niet toegelaten tot de vlucht.

Het online inchecken vindt plaats direct bij de luchtvaartmaatschappij, hier komen wij in principe niet tussen en bij problemen kunnen wij dan eigenlijk ook niet ondersteunen. Uiteraard kunnen we je wel helpen met waar en hoe online in te checken. Neem bij vragen dus contact op met een van onze medewerkers.

Wordt er een tussenlanding gemaakt?

Het zou eventueel kunnen dat je met vertrek en/of aankomst met name op regionale luchthavens een mogelijke tussenlanding heeft. Een charterluchtvaartmaatschappij heeft te allen tijde het recht om de vluchttijden tot op het allerlaatste moment aan te passen. Wij zijn daarom niet altijd van tevoren op de hoogte van eventuele tussenvluchten. Indien wij wel op de hoogte zijn, zal dit worden aangegeven op de website en op de boekingsbevestiging. Ook op de tickets zal dan een tussenlanding staan, wat leidt tot een langere vluchtduur dan normaal.

Voorwaarden voor reizen met lichaamsdeel in gipsverband

Alle passagiers die reizen met gebroken ledematen in gips moeten bij de check-in een verklaring van de arts kunnen overleggen waarin staat dat je gezond genoeg bent om te reizen. Het is noodzakelijk dat het gips voldoet aan bepaalde voorwaarden, overleg dit met jouw arts.

Bijzondere bagage & verzoeken

Neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers. Elke luchtvaartmaatschappij heeft zo zijn eigen regels en procedures voor.

Mag ik mijn huisdier meenemen in het vliegtuig?

Indien je een huisdier mee wilt nemen in het vliegtuig is dit onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Het moet vooraf echter altijd worden aangevraagd bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Relatief kleine huisdieren mogen meereizen in de cabine, grotere huisdieren reizen mee in het ruim (in een kennel). Indien je ver reist en een intercontinentale vlucht heeft, is het niet toegestaan huisdieren mee te nemen in de cabine. De voorwaarden m.b.t. het vervoer van huisdieren verschillen echter per luchtvaartmaatschappij. Bekijk hiervoor de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij of neem contact op met een van onze medewerkers.

Wat zijn de regels met betrekking tot handbagage?

Voor alle passagiers die vertrekken van of overstappen op een vliegveld binnen de Europese Unie (EU) gelden er bepaalde regels voor de inhoud van de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden en op de juiste manier verpakt worden meegenomen.

De volgende regels moeten gehanteerd worden met betrekking tot vloeistoffen in jouw handbagage:

  • Je kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter 
  • Deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak 
  • Per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen 
  • De doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter 
  • De doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn 
  • Je ontvangt op alle Nederlandse luchthavens de doorzichtige plastic zak gratis. 

Op bovenstaande regels gelden twee uitzonderingen, namelijk:

  • Babyvoeding, die je tijdens de vlucht nodig hebt
  • Medicijnen, die je tijdens de vlucht nodig hebt

Ook mogen inkopen na de ticket- en/of paspoort controle op de luchthaven en in het vliegtuig gewoon mee in de handbagage. De regel hierbij is echter wel dat aankopen van vloeistoffen en gels door de winkel of aan boord verpakt en verzegeld zijn. Dit wordt voor jou gedaan door de betreffende winkel op de luchthaven of de service in het vliegtuig. Deze zegel is één dag geldig en mag niet verbroken worden tot je jouw eindbestemming hebt bereikt.

Bij de controle van jouw handbagage moet je alle vloeistoffen apart aanbieden in de gesloten, doorzichtige plastic zak. Daarnaast moet u ook jouw jas, colbert en grote elektronische apparaten (o.a. laptops) apart aanbieden bij de handbagagecontrole.

 

Vragen over het toegestane aantal kilo's m.b.t. ruimbagage of de afmetingen? Kijk hiervoor op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij of neem hiervoor contact op met een van onze medewerkers. Dit verschilt per luchtvaartmaatschappij.

Hoeveel bagage mag ik voor mijn baby meenemen?

Helaas is dit niet bij elke luchtvaartmaatschappij hetzelfde. Bij veel luchtvaartmaatschappijen mag je tien kilo bagage meenemen voor een baby tot twee jaar (zonder stoel). Baby’s tot twee jaar hebben geen recht op een eigen stoel. Daarnaast mag er maximaal 1 buggy, kinderwagen of maxicosi per kind gratis worden meegenomen. Deze vallen echter wel binnen de maximale toegestane tien kilo bagage per kind. Op Nederlandse luchthavens kunnen alleen lichtgewicht (circa 5 kg.,0), inklapbare buggy’s worden meegenomen tot aan het vliegtuig. Deze buggy’s worden bij het vliegtuig afgegeven en in het bagageruim geladen. Overige buggy’s en kinderwagens kunt u afgeven bij het inchecken. Je krijgt de buggy of kinderwagen terug via de bagageband of bij het verlaten van het vliegtuig (de meegenomen buggy). Je kan hiernaar vragen bij het cabinepersoneel. Er bestaan ook buggy's die zo klein inklappen dat ze mee mogen als handbagage in de cabine. 

Hoe laat moet ik inchecken?

Voor alle luchtvaartmaatschappijen geldt dat je minimaal 2,5 uur vantevoren op de luchthaven aanwezig moet zijn om in te checken. Vertrekbalies sluiten gemiddeld zo’n 45 minuten voor vertrek.

Ook in het buitenland is het van belang dat je minimaal 2 uur voor vertrek aanwezig bent op de luchthaven. Houd rekening met eventuele rijen voor de incheckbalie en zorg ervoor dat je altijd op tijd bent. Eenmaal in het vliegveld kun je via monitoren zien wat uw incheckbalie is.

Is ruimbagage inbegrepen bij de reissom?

In negen van de tien gevallen is dit niet het geval. Tijdens het boeken van jouw vakantie, kan je de ruimbagage bijboeken. De kosten staan hier ook direct bij vermeld. Twijfel je? Neem dan contact op met een van onze medewerkers. 

Iedereen wil steeds voordeliger op vakantie, onder andere hierdoor is ruimbagage tegenwoordig niet meer inbegrepen en los bij te boeken. Op deze manier heeft iedereen zelf de keuze voor ruimbagage in een varierend aantal kilo's.  

Hoe kun je zien of ruimbagage wel of niet is inbegrepen? Als het mogelijk is ruimbagage tijdens de reis bij te boeken, dan is dit niet inbegrepen. Staat er tijdens het boeken reeds een koffer geselecteerd, dan is dit wel inbegrepen. Heb je twijfels? Neem dan contact op met een van onze medewerkers. 

Wil je zelf achteraf ruimbagage bijboeken? Uiteraard kan dat! In jouw boekingsbevestiging vind je meer informatie met betrekking tot het bijboeken van ruimbagage en de benodigde reserveringsnummers.

WIJZIGINGEN IN DE BOEKING

Is het mogelijk om de bestemming en/of accommodatie van mijn boeking te wijzigen?

Dit is mogelijk (niet in alle gevallen). Wij brengen €35 wijzigingskosten in rekening en de wijzigingskosten van de touroperator kunnen variëren. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

Kan ik een wijziging doorvoeren in mijn boeking?

Indien u gegevens van de boeking wilt wijzigen kunt u hiervoor telefonisch contact met ons opnemen. Het verschilt per touroperator en per wijziging of het mogelijk is en of hier kosten aan verbonden zijn. De wijzigingen kunnen worden doorgegeven via e-mail of telefonisch via 036-8200226. Wijzigingen binnen een week voor vertrek kunnen slechts telefonisch worden doorgegeven. Voor elke wijziging worden € 35 wijzigingskosten door Lavida Travel in rekening gebracht. Dit staat los van de kosten die de eventuele touroperator berekent voor de wijziging (binnen en buiten 48 uur na boeking).

Let op: de hoofdboeker is de enige die wijzigingen in een boeking kan doorvoeren.